[ SAUNA

Charakterystyka

Sauna fińska to połączenie dwóch zabiegów, a mianowicie naprzemienne stosowanie ciepło- i zimnolecznictwa. Zabieg polega na szybkim przegrzaniu całego organizmu, a następnie jego ochłodzeniu. Z korzystaniem z sauny fińskiej wiąże się wielowiekowa tradycja, a obecne zasady zostały wypracowane głównie przez Finów. Zabieg ten jest polecany przy leczeniu wielu schorzeń, jednak warto zaznaczyć, że mogą z niego korzystać również ludzie zdrowi, bez konkretnych wskazań. W związku z tym sauna fińska jest dostępna w wielu ośrodkach SPA, uzdrowiskach, przy basenach, w hotelach. W przypadku osób korzystających z tego zabiegu w celu leczenia konkretnego schorzenia, najpierw niezbędna jest stosowna opinia lekarza zezwalająca na kąpiel w saunie fińskiej, gdyż sama diagnoza nie stanowi wskazania bądź przeciwwskazania do jej stosowania.

Przygotowanie się do zabiegu

Przed wejściem do sauny należy skorzystać z toalety, a następnie umyć całe ciało i dokładnie wytrzeć ręcznikiem. Pacjent powinien mieć ze sobą 2 ręczniki. Pierwszy do osuszenia ciała po kąpieli, natomiast drugi (suchy) zabiera ze sobą do właściwego pomieszczenia sauny, na którym siada lub się kładzie. Z zabiegu korzysta się nago. Przed skorzystaniem z sauny nie należy wykonywać dużego wysiłku fizycznego ani jeść obfitych posiłków. Ważne jest jednak, aby nie stosować tego zabiegu na czczo, gdyż może to doprowadzić do zbyt niskiego poziomu cukru we krwi i omdleń. W celu zachowania bezpieczeństwa (ryzyko omdleń) zaleca się, aby nie korzystać z sauny fińskiej pojedynczo. W przypadku zmęczenia lub zdenerwowania należy przed przystąpieniem do kąpieli w saunie wypocząć przez 15-30 minut.

Przebieg kąpieli

Kąpiel w saunie polega na przebywaniu nago na przemian w wysokiej i niskiej temperaturze. Podstawą kąpieli jest duża kontrastowość bodźca termicznego. Warunki fizyczne w saunie decydują o intensywności zmian fizjologicznych zachodzących w ustroju; im wyższa jest temperatura w saunie, tym pobyt w niej powinien być krótszy, a ochładzanie - dłuższe.

Właściwa kąpiel

Pierwsza faza kąpieli

Przed korzystaniem z sauny należy wziąć prysznic. Kąpiel higieniczną z użyciem mydła i szczotki można zakończyć polewaniem chłodną wodą. Następnie trzeba wytrzeć się do sucha owinąć suchym ręcznikiem, wziąć szczotkę lub rózgę i wejść do sauny. W saunie domowej kąpiel higieniczną można pominąć - napełnia się jedynie drewniany cebrzyk wodą, bierze rózgę lub szczotkę, która ma zastąpić rózgę i wchodzi do sauny. Celem uniknięcia dużych strat ciepła z pomieszczenia sauny należy jak najszybciej zamknąć drzwi.

Druga faza kąpieli

W gorącej saunie należy usiąść lub położyć się na najniższej ławce tak, aby wszystkie części ciała znajdowały się mniej więcej na tym samym poziomie. Oczekując na rozpoczęcie pocenia, kąpiący się powinien przyjąć tak pozycję ciała, która zapewni mu absolutny komfort fizyczny i psychiczny. W ciszy i spokoju, w atmosferze pełnego odprężenia zaczynają się pojawiać pierwsze kropelki potu na całej skórze. Przyspieszenie tego procesu można osiągnąć przez natarcie twarzy, kończyn i tułowia wodą. Zwykle oddycha się równocześnie nosem i ustami. Twarz można ukryć w obu dłoniach, chroniąc ja przed działaniem zbyt gorącego powietrza. Kiedy dochodzimy do wniosku, że jesteśmy już dostatecznie spoceni i przegrzani, zaczynamy wykonywać masaż ciała, nacieramy się po prostu dłońmi obu rąk. Po kilku minutach pobytu w saunie, polewa się rozgrzane kamienie małą ilością wody.

W tym momencie czuje się uderzenie gorącej fali powietrza. Wylanie wody na kamienie Finowie nazywają "duszą sauny" (fin. Loyl) i uważają ten moment za najważniejszy w czasie całego przebiegu kąpieli. W momencie maksymalnego przegrzania, któremu towarzyszy uczucie "już dłużej nie wytrzymam", należy saunę opuścić. Uczucie ucisku na klatkę piersiową, bicie serca, zawroty głowy i osłabienie lub inne objawy tego typu są wynikiem niepotrzebnego przedłużania pobytu w saunie.